Vad kan vi uppnå med strukturerat förbättringsarbete?

Reducerade bristkostnader
Hur mycket kan man då reducera verksamhetens briskostnader genom avvikelsehantering och förbättringsarbete?

Bristkostnader är dolda och måste synliggöras för att kunna reduceras. Många bolag dras med kvalitetsbristkostnader på 20 % av omsättningen. Brister i verksamheten har därmed en klart betydande påverkan på det ekonomiska slutresultatet.


Bristen på kvalitet kostar
Kvalitet kostar inte utan det är bristen på kvalitet som kostar. Om en process inte fungerar så innebär det en kostnad. Till den kostnaden tillkommer tid och resurser som måste allokeras för att hantera missnöjda kunder och att lösa problem och åtgärda följdfel.

Strukturerat förbättringsarbete leder till effektiva processer, färre fel och mindre administration. Dessutom förbättras arbetsmiljön då arbetsbelastningen minskar genom minskad brist- och felhantering. Att personalen slipper onödig administration ändrar inställningen till förbättringsarbete i organisationen och skapar en drivkraft hos personalen att göra rätt från början.

Det är mycket viktigt att man flyttar fokus från att leta syndabockar till att enbart identifiera felen, i syfte att bygga förutsättningar att göra rätt och ändra beteende. Framgångar och bättre lönsamhet, genom reducerade kostnader, inspirerar till och underlättar arbetet med att reducera fel och brister.

Förbättringsprocessen

Systematisk uppföljning
Den största ekonomiska vinsten fås oftast genom eliminering av kroniska problem.

Vid identifiering av orsaker till fel eller problem är det viktigt att angripa problemen systematiskt och noggrant. Det kan man inte göra utan ett effektivt system.

Ur ett lönsamhetsperspektiv bör man angripa problemen i ordning utifrån hur lönsamt det är, det vill säga hur stor besparingspotentialen är. Genom att använda Softmore IMPROVE® identifieras snabbt och enkelt vilka åtgärder som har högst besparingspotential.

Syftet med kvalitetsarbete är att få nöjdare kunder, både internt och externt, effektivare verksamhet och därigenom en högre lönsamhet. Att arbeta systematiskt med förbättring ger dubbel effekt eftersom det påverkar både intäkter, genom högre kundtillfredsställelse, och kostnader genom färre fel, defekter och reklamationer.

Hög kvalitet ger alltså en högre grad av kundtillfredsställelse vilket i sin tur ger lojalare kunder.

Det mest uppenbara resultatet av förbättrad kvalitet är det minskade slöseriet, alltså en minskning av det spill som förknippas med produktionen.

En annan viktig följd av förbättrad kvalitet är färre omarbetningar, vilket möjliggör en högre produktivitet. Det är också någonting som direkt upplevs av de personer som arbetar i produktionen, som undviker att göra samma arbete flera gånger. Dessutom leder förbättrad kvalitet till färre avvikelser och därmed en jämnare produktion vilket i sin tur förbättrar leveransprecisionen.


Lönsamhet
Lojala kunder sprider ett gott rykte och tillsammans med ökad produktivitet möjliggör det en ökning av företagets marknadsandelar. Ökade marknadsandelar tillsammans med minskat slöseri får påverkan på ekonomin genom högre intäkter, lägre kostnader och därmed bättre lönsamhet.


Konkurrensfördelar
Företag som systematiskt följer upp och åtgärdar kvalitetsbrister har flera konkurrensfördelar utöver lönsamhetsförbättring och effektivare resursutnyttjande, såsom:

  • Fördelar vid förhandlingar om nya uppdrag
  • Förbättrad kundrelation
  • Lojalare kunder
  • Högre grad av engagemang bland medarbetarna